header

Pradawne Zboża


Sudback

Bakepol17

Zatrudnię piekarza

Artykul

Piekarnie rzemieślnicze z roku na roku stoją przed nowymi i różnymi wyzwaniami. Większość z nas nie sądziła, że przyjdzie taki moment, w którym sami właściciele piekarni będę zmuszeni do wyrabiania ciasta, zamiast koncentrować się na rozwoju nowego produktu, czy też rynku.

O ile jeszcze kilka lat temu większość piekarni rzemieślniczych zadawała sobie pytanie, jak, gdzie, i komu sprzedawać po 500 bochenków chleba dziennie, to teraz pojawia się problem z przetrwaniem na rynku. W mniejszym czy większym stopniu niektórzy radzą sobie z problemem, dywersyfikując produkcję lub też przerzucając się na głównie na pączki, czy drożdżówki. W ferworze codziennej walki piekarnia zapomina lub też nie chce uświadomić sobie innego problemu – brak piekarzy na rynku. I nie mamy tutaj na myśli piekarzy z dziesięcioletnim stażem, ale młodych ludzi, którzy posiadają przynajmniej dyplom czeladnika.

Z przeprowadzonych przez agencję CeBRiS badań z piekarniami rzemieślniczymi w maju 2017 dowiadujemy się, że zaledwie 6,6 procent z piekarni w Polsce zatrudnia piekarzy w wieku do 30 roku życia, zaś zaledwie 9,1 proc. piekarni rzemieślniczych planuje zatrudnić piekarza w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Piekarnie rzemieślnicze, jako główną przyczynę niechęci zatrudnienia wskazują brak popytu na produkt jakościowo dobry w cenie pozwalającej na godziwy zarobek (54%). Jeżeli do tego weźmiemy pod uwagę niską gotowość piekarni rzemieślniczych do podwyższenia wynagrodzeń, a także konkurencyjność ofert pracy na rynku krajowym i zagranicznym z branży piekarniczej oraz czas, jaki należy poświęcić na proces rekrutacji piekarza to możemy śmiało wysunąć tezę, iż rozwój branży piekarnictwa rzemieślniczego jest mocno ograniczony. Dla uzmysłowienia problemu braku wykwalifikowanych rąk do pracy; czas poświęcony na proces rekrutacji jednego piekarza z trzech wyjściowych kandydatów z wykorzystaniem metody Direct Search (bezpośrednich poszukiwań) dla województw: śląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego i mazowieckiego wynosi ok. 180-200 roboczogodzin; dla województw: dolnośląskiego, łódzkiego, zachodniopomorskiego ok. 230-250 roboczogodzin i najwięcej czasu rekruter musi poświęcić w województwach: podlaskim, opolskim i warmińsko-mazurskim ok. 240-260 roboczogodzin [1]. Oczywiście są branże, w których proces rekrutacji jest jeszcze dłuższy, ale chodzi głównie o zarys problemu. Ostatecznie, rozwiązanie problemu rozwoju problemu leży po stronie branży.

Źródło: Agencja badawczo-konsultingowa CeBRiS Sp. z o.o. ul. Kazimierza Wielkiego 15, 50-077 Wrocław, tel. 71 738 22 79, email:info@cebris.pl www.cebris.pl

[1] Dane na podstawie pracy zespołu rekruterów Direct Search agencji CeBRiS z projektów rekrutacyjnych; składowe procesu rekrutacji: a) aktywne poszukiwania kandydatów wg profilu b) rozmowy rekrutacyjne c) testy kompetencyjne

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2014 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple