header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Pączek za grosze

Artykul

Dwie wielkie sieci handlowe zaoferowały Polakom pączki za mniej niż 40 groszy.

W ubiegłym roku w tłusty czwartek tylko Biedronka sprzedała 10 milionów pączków. W tym roku portugalska sieć o kuszący rynek stoczyła prawdziwą cenową bitwę ze swym niemieckim konkurentem – Lidlem. Obie firmy na tłusty czwartek przygotowały oferty specjalne. Biedronka oferowała pączki z cukrem pudrem lub lukrem po 75 groszy za sztukę, Lidl za 54 grosze. Przy zakupie 12 sztuk cena ciastko wynosiła odpowiednio 39 i 38 groszy. Jak wynika z szacunkowego kosztorysu cena pączką wyprodukowanego w zakładzie cukierniczym powinna wynosić co najmniej od 2 do 3 złotych.

Polacy kochają pączki

Ta wojna jest nieprzypadkowa. Potentaci wiedzą, że jest się o co bić, bo pączki to jedna z ulubionych słodkich przekąsek rodaków. Jednak dumpingowe ceny w dyskontach mogą rykoszetem uderzyć w rzemieślników. Bo wśród klientów, szczególnie tych mniej świadomych, może pojawić się pytanie – skoro można za 40 czy 70 groszy kupić pączka w sieci handlowej to po co kilkakrotnie „przepłacać” w małej piekarni albo cukierni?

Z danych pochodzących z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, że w tłusty czwartek tylko 5 procent rodaków nie sięga po pączka. Jedna piąta respondentów deklaruje, iż w tym dniu zadowala się jednym tego typu ciastkiem. Kolejne 38 procent mówi o spożyciu tego dnia dwóch pączków, natomiast do zjadania trzech lub więcej przyznaje się 37 procent Polaków. Poza tłustym czwartekiem statystyki są zupelnie inne. Zaledwie 15 procent Polaków je te ciastka 2-3 razy w tygodniu, a pozostali, czyli 75 procent sięga po nie przeciętnie raz w miesiącu.

Nieco ponad jedna trzecia konsumentów kupuje pączki w cukierniach. Podobna liczba klientów zaopatruje się w nie w sklepach spożywczych, a 15 procent robi je sama w domu. Popularny niegdyś zwyczaj fundowania pracownikom pączków w tłusty czwartek, obecnie przetrwał tylko w 21 proc. firm.

15 kilogramów na rok

Według szacunków Panelu Gospodarstw Domowych GfK rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 miliarda złotych. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.

W 2016 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tysiące ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 15 kilogramów produktów z tej kategorii, wydając na ten cel średnio 274 złote i dokonując średnio 43 aktów zakupowych. W całej kategorii 86 procent sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 14 procent produkty pakowane. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 procent w stosunku do poprzedniego roku.

W 2016 roku około 10 procent całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kilogram produktów objętych promocją była o 16 procent niższa niż cena produktów w pełnej cenie.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, w których gospodarstwa domowe zakupiły aż 64 procent całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.

Słodycze, w tym ciastka są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Z danych pochodzących z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, iż produktami najczęściej spożywanymi „w drodze” są: kawa (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski, produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.), pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności są właśnie słodycze, po które sięga aż 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.), batony muesli (8 proc.).

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple