header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Kawa ?parzona? na zimno

Artykul

Filiżanka, a może raczej szklaneczka zimnej kawy może być znakomitym pomysłem na urozmaicenie letniego menu. Wspaniale odświeża i zaskakuje odmiennością.

Kawa na lato najczęściej bywa kojarzona ze znaną z greckich wakacji miejscową frappe. Jest to napój przygotowywany na zimno na bazie kawy rozpuszczalnej (najczęściej Nescafé) z dodatkiem lodu. Charakteryzuje go gęsta, gruba piana. Ciekawostką jest, że ta popularna wśród Greków i zagranicznych turystów kawa powstała niejako przez przypadek blisko 60 lat temu.

Podczas targów w Salonikach firma Nestlé promowała nowy produkt dla dzieci ? napój czekoladowy powstający przez zmieszanie w shakerze proszku z zimnym mlekiem. Przedstawiciel firmy, w trakcie przerwy, chciał zaparzyć sobie kawę, ale nie miał dostępu do gorącej wody. Rozpuszczalną kawę zalał więc zimną wodą i dodał kilka kostek lodu?

Dziś w Grecji kawa ta jest serwowana na pięć sposobów:

  • sketo ? czarna bez cukru,
  • metrio me gala ? półsłodka z mlekiem,
  • gliko choriz gala ? słodka bez mleka,
  • gliko me gala ? słodka z mlekiem,
  • metrio choriz gala ? półsłodka bez mleka.

A oto popularny przepis na grecką frappe:

1. Wlewamy odrobinę zimnej wody (ok. 1 cm od dna) do naczynia, w którym będziemy mieszać składniki.

2. Wsypujemy 1,5 łyżeczki kawy rozpuszczalnej oraz ? w zależności od preferencji ? odpowiednią ilość cukru (1 łyżeczka ? kawa półsłodka, 2 łyżeczki ? słodka).

3. Całość należy dokładnie wymieszać ? najlepiej urządzeniem do frappe, ewentualnie bzyczkiem do cappuccino lub ręcznie łyżeczką (Grecy uznają tylko mieszanie ręczne).

4. Gdy na powierzchni napoju pojawi się kilkucentymetrowej wysokości pianka, wrzucamy kilka kostek lodu, dolewamy zimną wodę i ? w zależności od preferencji ? dodajemy odrobinę skondensowanego mleczka.

5. Kawę serwuje się z dodatkową szklanką wody.

Cold brew ? co to takiego

Od niedawna szczególną popularnością wśród młodych konsumentów cieszy się kawa ?parzona? na zimno, czyli cold brew. Tak przygotowany napój jest, w porównaniu z kawą z ekspresu, delikatniejszy w smaku i mniej tłusty. Co szczególnie ważne w lokalach gastronomicznych, może być przechowywany i spożywany przez kilka dni od przygotowania. Nie traci w tym czasie swego aromatu, ani wartości smakowych.

W tym roku cold brew wprowadziły do swej oferty polskie lokale Starbucks.

1. Do przygotowania dobrego cold brew potrzebna jest kawa dobrej jakości. Bariści rekomendują jasną paloną. Zalecają też dość grubo ją zmielić. Na 1 litr wody należy użyć 60 g kawy. Przy tego typu parzeniu sprawdza się woda źródlana albo filtrowana, użyta w temperaturze pokojowej. Przydatny będzie też dzbanek albo Frech Press oraz dripper.Kawę po zmieleniu i odważeniu porcji należy zalać małą porcją wody i poddać 1?2 minutowej ?preinfuzji?.

2. Następnie należy dolać wodę i całość odstawić na około 10 minut.

3. Kiedy utworzy się kawowa skorupa, należy całość wymieszać, a naczynie przykryć pokrywką lub folią i odstawić na co najmniej osiem godzin. Im dłużej, tym lepiej. Napój może spokojnie ?dojrzewać? 24 godziny, a nawet więcej.

4. Po okresie ?leżakowania? kawa jest mieszana, trafia do French Pressa, a następnie jest filtrowana przez dripper. Filtrowanie pozbawia ją pyłu, a wraz z nim swoistej goryczy i mączystości naparu.

5. Napój powinien być serwowany z kostkami lodu.

Kawa w stylu cold brew ma bardzo jasny i klarowny kolor. Jest raczej podobna do niezbyt mocno zaparzonej czarnej herbaty. Charakteryzuje ją słodkawo-czekoladowy zapach z owocowymi nutami. Natomiast jej smak jest dużo łagodniejszy, słodszy i bardziej zbalansowany niż kawy parzonej tradycyjnie.

? Dzięki powolnemu parzeniu na zimno otrzymujemy zupełnie inny smak ? tłumaczy Aleksandra Stępień, Starbucks Coffe Master. ? Cold brew nie zawiera tyle intensywnej goryczy, co kawa parzona standardowo, jest też naturalnie słodsza. Kawa ta ma też niską kwasowość, co jest korzystniejsze dla żołądka, a jednocześnie uwalnia większą ilość kofeiny, co sprawia, że świetnie sprawdza się jako napój pobudzający.

Kawa ?parzona? na zimno nie jest nowym wynalazkiem. W Azji, szczególnie w Japonii, jest popularna od dawna, a tamtejsze firmy wyspecjalizowały się nawet w produkcji specjalnych urządzeń do jej przygotowania. Jednym z wariantów jest wykorzystanie do ?parzenia? kawy topiącego się lodu. Krople wody spadają na zmieloną kawę, przenikają przez nią i przez kilkanaście a nawet kilkadziesiąt godzin wypełniają szklany dzbanek. Ten sposób przygotowania napoju jest niezmiernie widowiskowy, a ?kosmiczne? w swym kształcie urządzenia mogą stanowić prawdziwą ozdobę baru i z pewnością zaintrygują klientów.

Nitro kawa z azotem

Bodajże dwa lata temu cold brew doczekała się twórczej modyfikacji. Na oryginalny pomysł jej serwowania wpadli Amerykanie, którzy postanowili potraktować ją? azotem. W ten sposób nowa odmiana napoju staje się gęsta, a przy tym lżejsza, słodsza, musująca i delikatniejsza niż normalna kawa. Wygląda jak ciemne piwo i tak też jest serwowana, wprost z nalewaka. W ubiegłym roku nitro kawę serwowały w Polsce tylko dwa lokale w Warszawie.

A tak swoje spotkanie z nitro kawą opisywał bloger Krzysztof Humeniuk (www.wiecejluzu.pl):

? Co do samej kawy, rzeczywiście ? jest bardzo aksamitna, gładka i przyjemnie orzeźwia. Nie znam się za bardzo na rodzajach kaw i nie jestem w stanie odróżnić poszczególnych kaw z segmentu specialty, ale ta serwowana w Emesenie była bardzo dobra i zdecydowanie nadała się do zrobienia z niej nitro napoju. Delikatnie kwaskowata, z wyraźną nutą gorzkiej czekolady. Podeszłaby nawet osobom, które nie lubią małej czarnej, bo jest słodsza i gęstsza, niż typowe espresso. Dlatego pije się ją saute. Nitro cold brew ma mocno odświeżać i być ratunkiem na upały (takie jak teraz), dlatego podaje się ją na trzech kostkach lodu, które utrzymują jej niską temperaturę.

Nowy pomysł na ?małą czarną? dowodzi, że i w tej tradycyjnej sferze jest sporo miejsca na nowości. Warto je śledzić.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple