header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Trendy 2016

Artykul

Jakie będą tegoroczne mody? Na co zwócić uwagę, czym przyciągnąć klientów? Oto prognozy firm badających rynek i ekspertów.

W tym roku utrzyma się moda na dietę bezglutenową. Zapewne nie zabraknie także krytyki zbóż powszechnie stosowanych w produkcji żywności. Alternatywą będą zyskujące popularność ziarna dotychczas zapomniane i prawie nie używane. Uważane są one za naturalne i dużo zdrowsze, ponieważ nie były modyfikowane i poprawiane na potrzeby człowieka. Na topie będą więc m.in.: kamut, sorgo, amarantus, komosa, płaskurka i quinoa. Starożytne zboża w zawierają mnóstwo witaminy B i błonnika.

Stare zboża i rośliny strączkowe

Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2016 Międzynarodowym Rokiem Roślin Strączkowych. Wszystko po to, aby szerzyć wiedzę o ich prozdrowotnych właściwościach i zachęcić konsumentów do ich spożywania. Rośliny strączkowe to źródło witamin i białka pochodzenia roślinnego, które powinny stanowić element zdrowej diety, zapobiegającej otyłości i chroniącej organizm przed chorobami cywilizacyjnymi. Ponadto mają one dobry wpływ na środowisko ? podczas wzrostu wiążą azot, dzięki czemu użyźniają glebę.

2016 rok ma być czasem przetworów z nasion roślin strączkowych ? mąk, past i pasztetów.

Powrót zdrowego tłuszczu

Do łask powracają produkty zawierające tłuszcz. Konsumenci powoli odwracają się od produktów typu ?0%? i zaczynają zwracać uwagę nie na to ile, ale jakie tłuszcze znajdują się w ich diecie. W tym roku wzrosnąć ma konsumpcja produktów naturalnie bogatych w zdrowe tłuszcze, przede wszystkim jedno- i wielonienasycone (tłuste ryby morskie, awokado, orzechy i oleje roślinne). Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że tłuszcz mleczny może być korzystny dla zdrowia. Zawiera on sprzężony kwas linolowy, który może zmniejszać ryzyko choroby wieńcowej i spowalniać wzrost komórek nowotworowych. Liczne badania wskazują też, że nie ma związku między obecnością niedużych ilości tłuszczu mlecznego w diecie, a otyłością, cukrzycą i chorobami sercowo-naczyniowymi.

Naturalne słodziki

Trwa międzynarodowa kampania promująca stopniowe zmniejszanie dosładzania produktów. Producenci w odpowiedzi na oczekiwania klientów będą poszukiwać i eksperymentować z naturalnymi słodzikami, substytutami cukru, takim jak jak stewia, ksylitol, erytrytol, syrop klonowy, syrop z agawy, cukier daktylowy czy cukier z palmy kokosowej.

Probiotyki

Coraz głośniej powtarza się hasło, że jelita to drugi mózg człowieka. Od ich prawidłowego funkcjonowania zależy dobra kondycja całego organizmu. Aby jelita funkcjonowały prawidłowo, konieczna jest równowaga flory bakteryjnej, którą można wspomóc, dostarczając do organizmu probiotyki, czyli dobroczynne bakterie jelitowe takie jak: Lactobacillus Acidophilus, L. Plantarum, L. Rhamnosus czy L. reuteri. Tradycyjnie bakterie probiotyczne znajdują się w jogurtach i kefirach. Jednak w tym roku popularne staną się wszelkie produkty żywnościowe z ich dodatkiem. Na targach Natural Products Expo East w 2015 roku pojawiły się zupełnie nietypowe produkty wzbogacane o bakterie probiotyczne, jak wegańskie smarowidło przypominające masło przygotowane z oleju kokosowego, wysokobiałkowe muffiny czy soki owocowe i warzywne słodzone syropem klonowym.

Parę słów o konsumentach

Na żywnościowe trendy i mody wpływ mają także sami konsumenci. A ci zmieniają swe nawyki i zachowania rynkowe. Zmianie ulega też struktura społeczna i wiekowa klientów, dynamicznie rośnie grupa seniorów. Aż 9 proc. mieszkańców Ziemi to osoby w wieku powyżej 65 lat. Z każdym rokiem odstetek ten będzie większy, szczególnie w starzejącej się Europie, w tym także Polsce. Drugą istotną i rosnąca grupą klientów są single, czyli osoby prowadzące jedoosobowe gospodarstwa domowe. To one nakręcają koniunkturę na produkty typu convenience, wygodne w użyciu, łatwe do konsumpcji. One też najczęściej stołują się na mieście, korzystają z bistr, barów przekąskowych, zamawiają żywność ?na wynos?.

Co ciekawe, w ostatnich latach zauważalna jest malejąca lojalność konsumentów. Prowadząc życie w ciągłym ruchu, stawiając na zmiany w życiu prywatnym i zawodowym klienci nie przywiązują się także do marek, produktów i sklepów. Poszukują za to nowości, chętnie eksperymentują, ulegają sugestiom, krótkotrwałym modom.

Konsumenci niemal stale obecni są w sieci. Aktywnie korzystają ze smartfonów, fotografują ulubione dania, lokale, dzielą się informacjami. Dla wielu wyrocznią są media społecznościowe, które kreują modne zachowania w niemal wszystkich dziedzinach życia.

Aż 40 proc. konsumentów deklaruje, że poszukuje calkowicie naturalnych produktów żywnościowych. Podobnie liczna grupa oczekuje że produkty te będą miały ograniczoną ilość cukru lub będą pozbawione jego dodatku. Coraz liczniejsza grupa klientów akceptuje żywność, która nie wyglada idealnie, ale za to pochodzi z biobazarów, tradycyjnej produkcji, niewielkich zakładów czy manufaktur. Łatwość dostępu do informacji sprawia, że z roku na rok rośnie liczba świadomych konsumentów. Chcą wiedzieć wszystko o składnikach, procesie produkcji czy producentach.

W strategii działania na 2016 rok warto uwzględnić także konsumencką modę na samodzielne przygotowywanie żywności. Trend ten nie zagrozi tradycyjnym producentom, jest raczej formą towarzyskiej czy okazjonalnej kulinarnej aktywności części konsumentów. Popularność telewizyjnych programów kulinarnych, wszelkich blogów i vlogów (krótkie filmiki) sprawia, że konsumenci chętnie sami starają się przygotować wybrane produkty, eksperymentują z pieczeniem chleba, ciast, kompozycją deserów.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple