header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Apetyt na Polskę

Artykul

1 maja rozpoczęło się najbardziej prestiżowe tegoroczne wydarzenie wystawiennicze - Wystawa Światowa EXPO 2015 w Mediolanie. Jej temat przewodni brzmi: ?Wyżywienie planety, energia dla życia?. To znakomita okazja by zaprezentować eksportowy potencjał polskiego piekarstwa i cukiernictwa.

Kluczowym założeniem polskiej obecności w Mediolanie jest promocja przemysłu rolno-spożywczego, a tym samym wsparcie polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu nowych rynków zbytu oraz budowaniu trwałych relacji handlowych z partnerami zagranicznymi.

Podstawą stworzenia strategii udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w odniesieniu do promocji gospodarczej stała się przygotowana we współpracy z ministerstwem rolnictwa lista polskich produktów spożywczych z największym potencjałem eksportowym. Wsparcie rozwoju handlu zagranicznego branż spożywczej, rolniczej oraz przetwórczej znajduje więc po raz pierwszy w historii swoje odzwierciedlenie w każdym elemencie polskiej prezentacji: od projektu Pawilonu Polski, poprzez jego wyposażenie (ofertę kulinarną restauracji oraz asortyment sklepu), scenariusz wydarzeń, program gospodarczy, aż po działania promocyjne, w tym przygotowanie książki kulinarnej ?Apetyt na Polskę?, która pokazuje nowoczesne oblicze polskiej kuchni.

- Przygotowując ?Koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie? zaproponowaliśmy jasną wizję promocji Polski, naszych regionów, a w szczególności osiągnięć polskiego sektora rolno-spożywczego. Wiele godzin poświęciliśmy na pracę nad scenariuszem polskiej ekspozycji. Zaplanowaliśmy i szczegółowo opisaliśmy konferencje i seminaria o charakterze gospodarczym oraz wydarzenia promocyjne i artystyczne, przewidziane do realizacji w Pawilonie Polski. Teraz czas na weryfikację naszej wielomiesięcznej pracy, którą wkrótce przeprowadzą zwiedzający EXPO ? podsumowuje ponadroczny okres przygotowań Sławomir Majman, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej EXPO 2015 w Mediolanie.

Pawilon Polski

W centralnym punkcie terenów EXPO 2015 powstał Pawilon Polski, który jest główną areną polskiej prezentacji podczas tegorocznej Wystawy Światowej. Autorem koncepcji architektonicznej jest warszawska pracownia 2 pm, za scenariusz ekspozycji odpowiada zaś firma Platige Image. Bogatą treść polskiej prezentacji uzupełni innowacyjna, multimedialna forma przekazu.

Pawilon Polski jest czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w Wystawie. Tuż obok niego znajdują się m.in. pawilony Włoch, Francji, Holandii czy Watykanu.

? Motto polskiej ekspozycji: ?Abbiate ogni speranza, voi che entrate!? (w wolnym tłumaczeniu: ?Nasyćcie się wszelką nadzieją wy, którzy wchodzicie!?) to świadoma trawestacja strofy z ?Boskiej komedii? Dantego. Nasze hasło jest obietnicą, że każdy zwiedzający znajdzie w Pawilonie Polski wszystko, co dobre i budzące nadzieję - świat energii witalnej. Że jest tu - po prostu ? optymistycznie. A skąd taki wybór? Jesteśmy we Włoszech, gdzie Dante Aligheri jest czczony jako poeta wszech czasów. Chcemy, poprzez to nawiązanie, uczcić 750 rocznicę urodzin Dantego, jaka przypada na rok 2015, czas Wystawy Światowej EXPO we Włoszech ? wyjaśnia Sławomir Majman, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej EXPO 2015.

Pawilon Polski ma przyciągnąć odwiedzających wyjątkową elewacją ? projekt przedstawia charakterystyczny dla polskiego krajobrazu sad jabłoni otoczony lustrami, wnętrze zaś kryje się
za prostą, ażurową konstrukcją, nawiązującą do drewnianych skrzynek na jabłka. Dzięki temu projekt w sposób twórczy wykorzystuje tradycje polskiego sektora rolno-spożywczego, budząc skojarzenia z jabłkami, jednym z eksportowych hitów polskiego rolnictwa: Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem jabłek, a jednocześnie największym na świecie ich eksporterem. Roczna produkcja sięga 3 milionów ton, z czego 1,2 mln ton przeznacza się na eksport.

Wypromować żywność

Prezentacja w Pawilonie Polski ma charakter narracji, która z jednej strony eksponuje wspólne dla Polaków i Włochów skojarzenia kulturowe, znaczenie więzów rodzinnych czy gościnność, z drugiej zaś osiągnięcia polskiego przemysłu rolno-spożywczego. Wizualnym motywem przewodnim jest słynna rzymska płaskorzeźbą Bocca delle Verit? (Usta Prawdy).

? Polska prezentacja jest nowoczesna zarówno na poziomie techniki, jak i na poziomie przekazywanych treści. Odwołujemy się do najnowszych trendów designu, muzyki i nośnych kodów popkultury, korzystamy z zaawansowanych technologii multimedialnych. Będziemy promować polską gospodarkę, ukazując jej rozmach, innowacyjność i globalne znaczenie ? mówi Krzysztof Noworyta, przedstawiciel firmy Platige Image, generalnego wykonawcy scenariusza ekspozycji w Pawilonie Polski.

Wejście do Pawilonu Polski prowadzi przez wysoką, wąską szczelinę, która kieruje gości do sielankowego sadu jabłoni, inspirowanego obrazem Ludwika Mehoffera pt. ?Dziwny ogród?. W przestrzeni ogrodu pojawią się również audiowizualne nawiązania do szczególnie cenionej we Włoszech poezji Wisławy Szymborskiej. Opowieść o polskim dziedzictwie spożywczym, zarówno na gruncie symboliki, wartości, tradycji, jak i na gruncie gospodarczym, będzie prowadzona na niemal 1400 mkw. przestrzeni ekspozycyjnej, na której znajdują się m.in. restauracja, sklep, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, sala zabawy interaktywnej czy przestrzeń wystaw czasowych, wykorzystywana m.in. przez regiony. W trakcie wystaw czasowych prezentowane mają być m.in.. produkty piekarskie, cukiernicze. Lista wydarzeń dodatkowych będzie na bieżąco aktualizowana na stronie www.expo.gov.pl.

Polskie przysmaki po włosku

W myśl tematu przewodniego EXPO 2015, ?Wyżywienie planety, energia dla życia?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z uznanymi ekspertami branży kulinarnej przygotowała książkę pt. ?Apetyt na Polskę?. Ta publikacja, która stanowi nową interpretację polskiej tradycji ? prezentuje Polskę jako kraj niezwykłego bogactwa naturalnego i kreatywnej myśli kulinarnej, będąc wartościowym uzupełnieniem programu promocji gospodarczej w ramach EXPO 2015.

? W książce ?Apetyt na Polskę? wypracowana przez setki lat polska tradycja kulinarna zyskuje nowe oblicze. Doceniamy odziedziczone po przodkach receptury na pierogi, żurek czy bigos, ale jednocześnie chcemy inspirować do niestandardowego wykorzystania polskich składników, do odkrycia nieco zapomnianych technik przyrządzania potraw, a także do sięgania po współczesne trendy kulinarne. Dostrzegamy duże podobieństwo pomiędzy polską i włoską obyczajowością, zamiłowaniem do ucztowania i przyjmowania gości, wspólnego gotowania i celebrowania posiłków. Chcemy to wykorzystać, dzieląc się jednocześnie naszą wiedzą i doświadczeniem, by zachęcić Włochów do wykorzystywania polskich składników spożywczych, Polaków zaś do odkrycia na nowo kulinarnego dziedzictwa naszego kraju ? mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czytelnicy książki odkryją w niej zupełnie nowe kompozycje i smaki, inspirowane kuchnią polską i włoską. Wśród przepisów znajdują się m.in. ravioli z bryndzą podhalańską, smażoną rukolą i palonym masłem, crostini z białego wiejskiego chleba ze zgliwiałym serem i konfiturą z borówek, bułeczki drożdżowe z duszoną cebulą, miniserniczki z serka koziego podane z sosem ze śliwki szydłowskiej i śliwowicy. Na okładkę tego wydawnictwa trafił chleb polski z cydrem i suszonymi jabłkami. Autorami zawartych w książce receptur są: Witold Iwański, Eliza Mórawska, Michał Gniłka, Marysia Przybyszewska, Grzegorz Łapanowski, Tomasz Trąbski. Zdjęcia wykonał Krzysztof Kozanowski.

Książka kucharska ?Apetyt na Polskę? jest dostępna w wersji włosko-angielskiej w Pawilonie Polski oraz w wersji polsko-angielskiej w wydaniu online na stronie www.expo.gov.pl.

Miejsce dla biznesu

Podczas EXPO 2015 zaplanowano dwa typy wydarzeń: pierwszy ? adresowany do szerokiej publiczności, drugi ? skierowany do zaproszonych specjalistów. Imprezie towarzyszą wydarzenia kulturalne, np. koncerty, happeningi, wystawy, pokazy filmów, pokazy kulinarne. P rzygotowano także bogaty program aktywizacji polskich przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego. Przedstawiciele polskich firm mogą wziąć udział zarówno w wydarzeniach odbywających się w Pawilonie Polski, jak i targach, seminariach czy misjach gospodarczych na terenie Włoch, nie tylko podczas trwania EXPO 2015.

W Pawilonie Polski zaplanowano szereg wydarzeń skierowanych do przedsiębiorców. Będą to m.in: Konferencja ?Współpraca gospodarcza Polska-Włochy: Rynek włoski szansą dla MSP?, konferencja ?Fundusze Europejskie szansą dla włoskich i polskich przedsiębiorców?, seminarium i spotkania b2b w ramach promocji programu GreenEvo Akceleratora Zielonych Technologii, oraz wydarzenia skierowane do przedsiębiorców w ramach tygodni regionów.

W czasie trwania Wystawy Światowej zostaną również zorganizowane wydarzenia w ramach inicjatywy Mission for Growth, poświęcone bezpieczeństwu żywności tematyce efektywności i zarządzania zasobami w rolnictwie oraz life science. Ponadto, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizuje misję zakupową przedsiębiorców włoskich do Polski, a także seminaria naukowe i spotkania networkingowe na temat wspólnych polsko-włoskich projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Polscy przedsiębiorcy będą mogli również skorzystać z oferty kojarzenia partnerów biznesowych w ramach platformy spotkań b2b ? Expo Business Matching, gdzie istnieje możliwość umieszczenia profilu działalności firmy w międzynarodowej bazie.

- Polska to jeden z największych krajów regionu, a nasza gospodarka jest jedną z najprężniej rozwijających się w Europie. Nasz kraj nieprzerwanie się rozwija, a gospodarka umacnia swoją pozycję na świecie. Według szacunków GUS PKB Polski w 2014 r. był wyższy o 3,3 proc. w porównaniu z 2013 r. Trwały i zrównoważony wzrost pozwala na optymistyczną ocenę jej najbliższych perspektyw. Udział naszego kraju w Światowej Wystawie EXPO 2015 w Mediolanie to również doskonała okazja do promocji polskiej przedsiębiorczości. Chcemy wspomóc polskich przedsiębiorców w rozwijaniu działalności poza granicami kraju i kreować pozytywny wizerunek polskiego biznesu w Europie i na świecie. Zależy nam również na wzmacnianiu zaufania zagranicznych partnerów do polskiej gospodarki, silnie i trwale powiązanej z gospodarką międzynarodową. Program aktywizacji przedsiębiorców realizowany w ramach EXPO 2015 jest jednym z narzędzi które pomogą osiągnąć te cele ? mówi Arkadiusz Bąk, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki.

Szczegółowe informacje na temat wydarzeń gospodarczych będą na bieżąco publikowane na stronie www.expo.gov.pl

Z branżowym akcent na koniec

Pod koniec światowej wystawy EXPO 2015, na terenach ekspozycyjnych w Mediolanie odbędą się Targi HOST (23 - 27 października), które są najważniejszym europejskim wydarzeniem w branży HoReCa. Na liście wystawców znajduje się ponad 1300 firm z całego świata, wśród nich wiele przedsiębiorstw z sektora piekarskiego, cukierniczego czy lodziarskiego. W ich trakcie zaplanowane została prestiżowa impreza z udziałem najlepszych cukierników z całego świata ? The World Trophy of Pastry, Ice Cream and Chocolate. Wystąpią w niej także Polacy. Nasz kraj reprezentować będą: Jerzy Łukasik z krakowskiego Słodkiego Wierzynka, Ryszard Wawrzyniak z Cukierni Jana Kachlickiego z Grodziska Wielkopolskiego oraz Rafał Macała z krakowskiej Galerii Tortów Artystycznych. Trenerem ekipy jest Sebastian Szmyd - główny technolog Master Martini Polska. Pomysłodawcą i organizatorem konkursu jest Włoska Federacja Cukierników, Lodziarzy i Mistrzów Czekolady (FIP). Mistrzostwa te mają stać się jednymi z najważniejszych w branży.

Chleb polski z cydrem i suszonymi jabłkami

  • 10 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 150 ml wody
  • 200 g mąki pszennej, najlepiej chlebowej
  • 200 g mąki orkiszowej (typ 1850)
  • 11 łyżeczki soli morskiej
  • 100 g ugotowanych ziemniaków
  • 120 ml cydru
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 jabłko

Drożdże wkładamy do miski, dokładnie mieszamy z cukrem oraz 100 ml ciepłej wody i odstawiamy na 15 minut, żeby ?ruszyły?. Mąkę łączymy z solą i ziemniakami przeciśniętymi przez praskę, pośrodku robimy dołek i wlewamy do niego najpierw zaczyn, a potem cydr, oliwę i resztę wody. Wodę dolewamy stopniowo, bo jej ilość zależy od rodzaju mąki. Wykorzystujemy jej tyle, aby ciasto wyszło gładkie i sprężyste. Dodajemy jabłko, wydrylowane i pokrojone w kostkę razem ze skórką (plasterek możemy odłożyć do dekoracji).

Jeszcze chwilę wyrabiamy ciasto, po czym przekładamy do miski wysmarowanej oliwą, przykrywamy folią i odstawiamy na godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie formujemy okrągły bochenek. Przekładamy do obsypanego mąką koszyczka do wyrastania. Odstawiamy na 45-60 minut do wyrośnięcia.

Blachę wyłożoną papierem do pieczenia wkładamy do piekarnika i nagrzewamy go do 240?C. Ścianki piekarnika spryskujemy wodą lub wysypujemy na dno pół szklanki kostek lodu. Przekładamy bochenek na blachę i opcjonalnie dekorujemy plastrem jabłka. Po 10 minutach pieczenia zmniejszamy temperaturę do 210?C i dopiekamy chleb jeszcze 30?40 minut, aż będzie zrumieniony. Upieczony przekładamy na kratkę kuchenną, studzimy przed pokrojeniem.

Receptura, autorstwa Elizy Mórawskiej pochodzi z książki Apetyt na Polskę?, przygotowanej na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu promocji gospodarczej EXPO 2015.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple