header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Single malt & single origin

Artykul

Szefowie kuchni i barmani z najlepszych polskich restauracji zostali zaproszeni do magicznego świata wykwintnych czekolad i ekskluzywnych alkoholi. W niezwykłą, pełną inspiracji i smakowych niespodzianek podróż zabrały ich dwie firmy: Barry Callebaut i Diageo.

Profesjonalistów, którzy na co dzień zajmują się komponowaniem dań w czołowych polskich restauracjach trudno zaskoczyć nowym kulinarnym konceptem. Sztuka ta udała się z powodzeniem organizatorom nowatorskiego projektu pod nazw The Art of Pairing Best Chocolate and Fine Spirits Festival. Ta anglojęzyczna nazwa najpełniej oddaje istotę tego przedsięwzięcia, które stawia na promocję w nowoczesnej polskiej gastronomi światowego trendu jakim jest łączenie, z pozoru odległych, produktów. W tym przypadku najlepszej czekolady z alkoholami z najwyższej półki.

Sztuka pairingu

Pod koniec kwietnia w komfortowych wnętrzach hotelu Hilton w Warszawie spotkali się przedstawiciele najlepszych polskich lokali (rekomendowanych przez przewodnik Gault&Millau Polska). Szefowie kuchni, barmani, menadżerzy restauracji mieli okazję, za sprawą dwóch światowych koncernów: Barry Callebaut i Diageo, odkrywać własnymi zmysłami bogactwo nieoczywistych połączeń smakowych. Granice kulinarnej wyobraźni starali się poszerzać ich koledzy po fachu: cukiernicy, barmani, szefowie kuchni, którzy miesiąc wcześniej w Akademii czekolady Barry Callebaut w Łodzi uczestniczyli w intensywnym szkoleniu sensorycznym. W jego trakcie poznawali tajniki sztuki pairingu, zasady łączenia odległych smaków i tworzenia nowych kompozycji. Szkolenie to było teoretycznym wstępem do praktycznego debiutu przed najbardziej wymagającymi odbiorcami ? zawodowymi artystami smaków. Zadaniem cukierników i szefów kuchni było tworzenie na bazie czekolady dwóch deserów. Jeden z nich miał się komponować z wybranym czystym alkoholem, drugi z koktajlem powstałym na bazie tego trunku. Koktajle tworzące pary z deserami przygotowali barmani.

Warszawska prezentacja nie miała na celu wyłącznie zawodowych popisów. Zestawienie czekolady, z markowymi alkoholami i pokazanie możliwości wykorzystania tych produktów w restauracyjnym menu służyło przede wszystkim ukazaniu marketingowego potencjału, jaki ukryty jest w pairingu. Potencjału, który dostrzegany jest i skutecznie wykorzystywany w najlepszych lokalach gastronomicznych Europy i świata.

Z jednego źródła

By przygotować najwyższej jakości produkt, konieczne są najlepsze składniki. Organizatorzy The Art of Pairing Best Chocolate and Fine Spirits Festival zadbali, by bazą deserów i drinków były wyborne czekolady i alkohole. Postawiono na produkty jednorodne ? czekolady single origin i whisky single malt. Cukiernicy i szefowie kuchni przygotowujący desery do swej dyspozycji mieli czekolady marki Cacao Barry pochodzące z Ghany, Ekwadoru, Meksyku, Papui Nowej Gwinei, Kuby. Barmani serwowali shoty i koktajle przygotowane w oparciu o takie marki jak: Singelton Sunray, Talisker, Cardhu i Lagavulin oraz Zacapa Rum.

I tu wybór nie był przypadkowy. Produkty single origin i single malt wyróżniają się bogactwem aromatów, czerpią z gleby na której wzrastają (drzewa kakaowe czy jęczmień), specyficznego klimatu miejsca pochodzenia, lokalnego środowiska, warunków, w jakich są przechowywane. Wszystkie te czynniki intensyfikują smaki, potęgują wrażenia sensoryczne, nadają charakterystyczne cechy.

To nie musi być trudne

W trakcie popołudniowo-wieczornego spotkania, pięć trzyosobowych ekip prezentowało swoje propozycje. Autorskie receptury realizowane były na scenie pod czujnym okiem kamery. Ich przygotowanie zajmowało zaledwie kilka minut. Cukiernicy, szefowie kuchni i barmani na bieżąco komentowali swoje prace, a pozostali uczestnicy spotkania otrzymywali ich próbki do degustacji. Warsztatowy charakter festiwalu umożliwiał wymianę spostrzeżeń i uwag, pozwalał na zadawanie pytań, wzajemne inspiracje. Na sali nie było wykładowców i słuchaczy, była za to grupa profesjonalistów o wspólnych zainteresowaniach i pasjach, skupiona na interesującym projekcie. Zainteresowanie to w znakomity sposób dodatkowo rozbudzała Renata Januszewska, Corporate Sensory Scientist w centrali firmy Barry Callebaut w Belgii, która o tajnikach smaków, bogactwie czekolady czy wrażeniach sensorycznych wie niemal wszystko. O produkcji szkockiej whisky i rumu Zacapa w niezwykle zajmujący sposób opowiadali ambasadorzy tych marek. Natomiast o dobre humory uczestników dbał prowadzący imprezę Łukasz Jakóbiak, popularny youtuber, który w prowadzi internetowy talk-show cieszący się milionowymi odsłonami.

The Art of Pairing Best Chocolate and Fine Spirits Festival to pierwszy krok w kierunku przybliżenia polskiej gastronomii nowoczesnego trendu jakim jest pairing alkoholu z czekoladą. I z pewnością to krok nieostatni.

Grzegorz Olma



Deser  Konrada Toty

Czekoladowy deser wg Konrada Toty (Galeria Tortów Artystycznych)

1. Talerz w postaci kawałka drewna wykonany z czekolady.

2. Krem patissiere z pieczonych bananów i palonego masła

3. Ziemia z czekolady Barry Origine Ekwador 76%, palonej białej czekolady i karmelizowanych orzechów laskowych.

4. Trufle z czekolady Barry Origine Ekwador 76%, whisky Lagavulin 16 i oliwy truflowej.

5. Patyczki z czekolady Barry Origine Ekwador 76%, prażone orzechy laskowe, mikro zioła, rosa z neutralnego nappage'u, mech: biszkopt matcha z syfonu.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple