header

Pradawne Zboża


gmbh2019

Sigep19_120x80_pol

polagra-tech

kruszwica10lat

wpic

cream117

Nowoczesny design w cukierni

Artykul

Podążanie za trendami to nie tylko wprowadzanie innowacyjnych produktów do oferty asortymentowej. Wymagania konsumentów rosną zarówno w kwestii jakości wyrobów, ale i estetyki samych punktów sprzedaży.

Z roku na rok przybywa w Polsce lokali mogących pochwalić się naprawdę nowoczesnym i nietuzinkowym wystrojem wnętrz. Coraz więcej przedsiębiorców z branży cukierniczo-piekarskiej decyduje się na inwestycje w tym zakresie, korzystając przy tym z porad ekspertów.

Rolę nowoczesnego wystroju wnętrza cukierni w kreowaniu ogólnego wizerunku marki podkreślają architekci oraz specjaliści od wyposażenia dedykowanego branży cukierniczej. Jeszcze kilkanaście lat temu ograniczony dostęp do materiałów wykończeniowych oraz ograniczony wybór urządzeń, często adoptowanych z innych branż, determinowały wygląd sklepów. Dostępne obecnie na rynku innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne oraz technologie łączą nowoczesny design z możliwościami funkcjonalnymi mebli oraz urządzeń. Jak mówi Paweł Żebrowski, Product Manager w Działe Sklepy Aranżacja i Wyposażenie w firmie HERT, aktualne możliwości technologiczne pozwalają na wyraźną ?indywidualizację? aranżacji cukierni. - Różnorodne kombinacje mebli i urządzeń z różnych linii produktowych pozwalają tworzyć koncepty wyróżniające naszych odbiorców na rynku.

Z punktu widzenia architekta projektowanie cukierni to nie lada wyzwanie, co potwierdzają słowa Marty Frejda z pracowni projektowej MOKO ARCHITECTS/ MFRMGR

- W dobie panującego trendu na zdrowe odżywianie i szczupłą sylwetkę zakupy w cukierniach postrzegane są jako grzeszna przyjemność. Nowoczesne cukiernie powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby już od zewnątrz kusiły i uwodziły przechodniów .

Jak mówi ekspertka, skutecznym chwytem jest umieszczenie witryny w taki sposób, aby była ona widoczna od strony ulicy. Ponadto, wykorzystanie dużego okna jako ekranu przedstawiającego wnętrze lokalu, gdzie klienci zajadają się ze smakiem słodkościami także zachęca do wejścia do środka.

Od szczegółu do ogółu

W tworzeniu projektu nowoczesnej cukierni oprócz klasycznych narzędzi projektowych (urządzenia, meble, dekoracje wnętrz) ogromną rolę odgrywa także zapach. ? Aromat dochodzący wnętrza cukierni można wykorzystać jako wabik na klientów. ? podpowiada architekt z MOKO ARCHITECTS/ MFRMGR.

Według Pawła Żebrowskiego z firmy HERT, przy aranżacji wnętrza cukierni - pod względem funkcjonalnym i estetycznym - niezwykle ważne jest to jakie emocje ono budzi ? Należy zwrócić uwagę na to jak będziemy się czuli w lokalu jako klienci oraz jako jego pracownicy. Jeżeli układ jest wygodny dla obu stron, wówczas mamy sukces .

Rosnąca konkurencja na rynku sprawia, że nawet w wielkopowierzchniowych marketach pojawiają się oddzielne, wystylizowane wyspy wystawowe, gdzie sprzedawane jest pieczywo i ciasta wypiekane na miejscu. Obok nich coraz częściej pojawiają się także zaułki ze świeżą kawą. Wpływa to także na wzrost wymagań klientów, zarówno w zakresie asortymentu wyrobów jak i usług oferowanych w samodzielnych punktach cukierniczych i piekarskich. Paweł Żebrowski podkreśla korzyści płynące z nowoczesnego podejścia do aranżacji wnętrz piekarni i cukierni - Każda dodatkowa minuta spędzona przez klienta w sklepie to potencjalne większe zakupy, każda dodatkowa usługa np. świeża dobra kawa, odpiek na miejscu, krojenie pieczywa, sprzedaż na wagę, gorące przekąski itp. to dodatkowe zyski .

Aranżacja wnętrza cukierni, a grupa docelowa

Cała identyfikacja wizualna marki wpływa na kształtowanie grupy docelowej. Dzieje się to za sprawą elementów wizualnych, które trafiają w gusta estetyczne konkretnych segmentów odbiorców; inna stylistyka przypadnie do gustu młodzieży niż ta zadedykowana osobom starszym. Paweł Żebrowski z firmy HERT podkreśla jak ważne w budowaniu grupy docelowej jest dopasowanie do niej poszczególnych rozwiązań w lokalu w określonym czasie. - Przykładem może być coraz częściej pojawiająca się na wzór krajów zachodnich koncepcja ?śniadaniowa". Typowe sklepy ewoluują, pojawiają się strefy konsumpcyjne gdzie przy okazji zakupów lub w drodze do pracy wejść, usiąść, wypić kawę, zjeść gorącego rogalika na śniadanie, przeczytać gazetę , a w porze lunchu wpaść na gorąca przekąskę. Na razie to początki, ale są miejsca gdzie taka koncepcja sprawdza się znakomicie ? ocenia specjalista ds. aranżacji wnętrz firmy HERT.

La Vanille to stołeczna cukiernia słynąca z szykownego i eleganckiego wystroju wnętrza oraz ciastek typu cupcake. Jej właścicielki - Anna Żurawska i Maja Darowska, chciały, aby każdy klient czuł się wyjątkowo w środku.

? Projektując wnętrze lokalu chciałyśmy stworzyć taką atmosferę, dzięki której krótka wizyta na babeczkę i herbatę byłaby prawdziwą ucztą. Nasi klienci doceniają wszystkie detale; zaczynając od oryginalnego, eleganckiego opakowania na ciasta i ciastka na wynos, przez wygodne kanapy i stylowe krzesła, po drobne elementy dekoracyjne. Nie jesteśmy zbyt ekskluzywni, w naszym menu są też tradycyjne polskie wypieki więc wszyscy są u nas mile widziani, nikogo nie wykluczamy ? podkreśla Anna Żurawska.

Nowoczesna specjalność

Tak jak w większości branż, tak też w cukiernictwie wąsko wyspecjalizowana działalność coraz częściej stanowi o konkurencyjności na rynku. Marta Frejda z MOKO ARCHITECTS/ MFRMGR zauważa, że nie dotarło to jeszcze w znacznym stopniu do Polski, ale za granicą jest to bardzo mocno odczuwalny trend - Bardzo popularne stały się np. sklepiki-cukierenki wyspecjalizowane w produkcji cupcake-ów, doughnut-ów czy cukiernie wegańskie.

La Vanille jako cukiernia o dość wąskiej specjalizacji, jak mówią jej twórczynie, stanowi mieszanka wielu inspiracji. - Magnolia Bakery w Nowym Jorku oraz Hummingbird Bakery w Londynie to cukiernie które od początku były dla nas wyznacznikiem jakości; najlepsze babeczki oraz klasyczne amerykańskie smaki. Chciałyśmy jednak dodać do tego wyjątkowe doświadczenie które towarzyszy każdej wizycie w paryskim La Duree. Natomiast mediolańska piekarnia Princi to inspiracja minimalizmu i designerskich rozwiązań .

Niewielkie wnętrze La Vanille zdobią biało złote lampy od brooklynskich projektantów, czarne stoliki to włoski klasyk od Pedrali, a masywna marmurowa lada stanowi centrum cukiernio-kawiarni. - No i detale: srebra z warszawskiego Koła, talerzyki i szklanki z nowojorskiego sklepu Crate & Barrel, ozdobne puszki na herbaty w kontraście do nowoczesnych minimalistycznych pater i pudełek MUJI ? wymienia Anna Żurawska.

Ekspozycja towaru vs. social media

Atrakcyjna wizualnie ekspozycja towaru to główny element jaki trzeba mieć na uwadze przy projektowaniu zarówno wnętrz cukierni, jak i części zewnętrznej, wystawionej na widok przechodniów. Marta Frejda podkreśla rolę właściwego oświetlenia oraz zachęca do wygospodarowania powierzchni, gdzie goście lokalu będą mogli wygodnie usiąść. - Najlepiej na czymś miękkim ? Daje to poczucie domowej, przytulnej atmosfery. Według mnie bardzo istotny jest cały ceremoniał podania; począwszy od wystylizowanych sprzedawców, poprzez całą oprawę graficzną tj. naczynia, opakowania, a nawet serwetki.

Anna Żurawska zauważa, iż w biznesie często oszczędza się na identyfikacji wizualnej i oprawie graficznej. - To wielki błąd. Ten wypracowany pieczołowicie wizerunek w końcu się opłaci. Nowoczesne cukiernie muszą być równie ładne jak wypieki. Na szczęście takich miejsc jest coraz więcej.

Szczególnie godnym uwagi wydaje się wątek dzielenia się przez konsumentów doświadczeniami z odwiedzonych lokali gastronomicznych (i nie tylko) na portalach społecznościowych takich jak Facebook, Foursquare czy Instagram. Za pomocą tych aplikacji ludzie (szczególnie w wieku 15-35 lat) wymieniają zdjęcia oraz komentarze dotyczące tego co, gdzie jedli i jakie to zrobiło na nich wrażenie.

Jak twierdzą moi rozmówcy, łączenie nowoczesnego designu w cukierni z jej wymaganiami funkcjonalnymi nie jest tak trudne jak się wydaje. Faktem jest, że gdy zabiegamy o oryginalność potrzebne są często meble konstruowane pod wymiar lub pod konkretny cel. Przestrzeń musi być tak zaprojektowana, aby bez względu na zachodzące w niej procesy wygodnie się w niej pracowało i intuicyjnie wszystko było pod ręką.

Aleksandra Szczepaniak

technolog żywności i żywienia człowieka

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple