header

Pradawne Zboża


exposweet

gmbh2019

prosweets

Sigep19_120x80_pol

kruszwica10lat

wpic

cream117

Sieci promują pieczywo

Artykul

Piekarze rzemieślnicy narzekają na coraz trudniejszą sytuację na rynku. Prezes piekarskiego stowarzyszenia co roku wieszczy upadek kilkuset zakładów. Statystyki pokazują systematyczny spadek spożycia pieczywa w Polsce. Tymczasem jego promocją zajęły się sieci handlowe. I robią to z pomysłem, wdziękiem i co najważniejsze ? skutecznie.

Przynajmniej kilka razy w roku przez krajowe media przelewa się fala artykułów informujących o fatalnej sytuacji rzemieślniczych piekarni. Rzeczywiście w branży nie jest różowo. Polacy z roku na rok jedzą mniej chleba. Jesteśmy w fazie głębokiej zmiany nawyków żywieniowych. Nasi rodacy, nie tylko panie, ale coraz częściej także panowie, zwracają uwagę nie tylko na ilość ale i jakość spożywanych kalorii. Sugerują się także promowanym stylem życia, modnymi dietami, światowymi tendencjami. A te bardzo często wykluczają pieczywo z codziennej diety. Oczywiście z prezentowanymi dietami i ich uzasadnieniem warto i trzeba dyskutować, ale nie można liczyć na oszałamiające efekty i przekonanie zafascynowanych nimi konsumentów do odrzucenia ich. Lepiej postawić na sensowną, przemyślaną i zakrojoną na szeroką skalę promocję.

Rzemieślnicy za słabi?

O konieczności promowania pieczywa w Polsce mówi się co najmniej od kilkunastu lat. Każdy kolejny prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP podejmował ten temat. Bezskutecznie. W poprzednim numerze naszego czasopisma pisaliśmy o porażce projektu, który w pewnym stopniu miał promować wysokojakościowe pieczywo. Przez blisko dwa lata trwały prace i przymiarki do wdrożenia w branży piekarskiej Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności (znak QAFP). I tu poniesiono sromotną porażkę. Przygotowane rekomendacje nie zyskały akceptacji ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi. Projekt poległ.

Od lat mówi się o potrzebie promocji i od lat wskazuje przy tym na całkowity brak środków na ten cel. Piekarze twierdzą, że są zbyt słabi ekonomicznie, zbyt ubodzy, że ich nie stać na reklamę. W tym samym czasie wydawane są jednak spore pieniądze na festyny i święta chleba, które mają mocno folklorystyczny charakter i najczęściej bardzo lokalny wymiar.

W Planie Finansowym Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych na 2015 roku znaleźliśmy m.in. takie ciekawe projekty:

  • Tradycja i smak polskiego pieczywa ? kwota dofinansowania 107.659 złotych
  • VII Ogólnopolskie, XX Święto Chleba w Gdańsku ? kwota dofinansowania 100.000 złotych
  • Święto Chleba w Wielkopolsce ? kwota dofinansowania 113.400 złotych
  • XVI Radomskie Święto Chleba - kwota dofinansowania 56.000 złotych

To tylko wybrane pozycje ilustrujące skalę wydatków na folklorystyczne imprezy mające promować pieczywo. Oczywiście przedstawione kwoty są zbyt małe by mogły być wydane na sensowną reklamę w skali ogólnopolskiej, ale pokazują, że finansowy potencjał ukryty jest w różnych miejscach i mógłby być lepiej zagospodarowany.

Życie nie znosi pustki

Gdy piekarze nie reklamują swoich produktów, robią to za nich sieci handlowe. Jesienią ubiegłego roku akcję promocyjną swych piekarskich produktów zorganizowało Tesco.

- Nasi klienci przywiązują coraz większą wagę do tego co znajduje się na ich talerzach. Zależy im na naturalnych i zdrowych produktach, dlatego nasze wypieki powstają tylko na naturalnym zakwasie i ze starannie wyselekcjonowanej mąki z polskich młynów - mówił Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco Polska.

Zmiana w ofercie pieczywa została nazwana przez Tesco ?czystą etykietą". Firma podkreślała, że zmieniając skład swoich wypieków nie zmieniła ich cen, dzięki czemu za bułki i chleby bez polepszaczy kosztować miały tyle samo co przed zmianami receptur. W ofercie Tesco znajduje się obecnie niemal 80 różnych wypieków, m.in. bułki graham, wiejskie, fińskie, kajzerki zwykłe, z sezamem, wieloziarniste, oraz chleb alpejski, polski, ze słonecznikiem, żytni, królewski, razowy, słowiański, a także bagietki zwykłe, fitness i prowansalskie.

W ostatnich miesiącach także sieć Lidl realizowała swoją kampanię ?Chrupiące z Pieca?. Jak poinformowała nas Anna Biskup, PR Manager firmy, kampania miała na celu zaprezentowanie różnorodności pieczywa dostępnego w sklepach Lidl w ramach stoisk piekarniczych. Została zaprojektowana tak, by podkreślać, że w Lidlu każdy znajdzie ciepłe i chrupiące pieczywo zgodnie ze swoimi preferencjami, a pośrednio wskazuje także na istotność pieczywa w codziennej, zbilansowanej diecie.

Wsparcie kampanii w mediach obejmowało swoim zasięgiem telewizję, radio, digital oraz instore. W ramach zaplanowanych działań wydano również broszurę prezentującą asortyment pieczywa i możliwości jego wykorzystania na co dzień. Odświeżono również wygląd torebek do pieczywa.

Na ciekawą formę promocji wpadła ostatnio także Fundacja Alma Pokochaj Życie związana z siecią delikatesów Alma. Pod hasłem: Czy na pewno wiesz co jesz? Prowadzi w mediach reklamę porównawczą chleba powstałego na bazie podstawowych surowców i pieczywa z dodatkiem kilku polepszaczy.

Winne sieci?

Sieci handlowe i dyskonty bez wątpienia stanowią ogromną konkurencję dla niewielkich, a także średnich piekarni rzemieślniczych. Na coraz trudniejszym rynku działają agresywnie i z rozmachem. Wykorzystują przy tym bierność i marazm rzemieślniczego środowiska, które nie tylko nie ma swojej reprezentacji ale i jednolitego głosu.

Piekarze rzemieślnicy zgodni są w jednym. Polacy coraz częściej kupują i jedzą pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego i często robią to nieświadomie. Czy uda im się przekazać tę informację, także w interesie samych piekarzy?

? Najbardziej powinien niepokoić wzrost konsumpcji pieczywa produkowanego z ciasta z głębokiego mrożenia. Wypiekane jest głównie w marketach na oczach klientów. Jest tańsze od tradycyjnego chleba ponieważ uproszcza się technologię wyrobu i zmienia tradycyjne składniki. Zawiera ono mniej minerałów, witamin i błonnika, a proces dojrzewania ciasta jest w takiej produkcji zaburzony ? informuje prezes Instytutu Rozwoju Rolnictwa Marcin Wroński - Możemy zaobserwować niedostateczną wiedzę klientów na temat pieczywa mrożonego. Jest ono również produktem anonimowym, mimo tego, że istnieje nakaz jego znakowania.

Grzegorz Olma

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple