header

Pradawne Zboża


ISM2018

PSC_2018

cream117

Reklama AdWords dla początkujących (kursu część II)

Artykul

Kontynuujemy cykl poświęcony reklamie Google AdWords. Dla naszych Czytelników przygotowaliśmy niespodziankę. Więcej w informacji znajdziecie w artykule i na specjalnej podstronie http://wpiekarni.pl/adwords

W poprzednich dwóch tekstach z tej serii zaledwie dotknęliśmy tematu reklamy Google AdWords. Nie mogło być inaczej, ponieważ zagadnienie jest szerokie i można by je analizować o wiele dłużej. Jednak nie o studia nad Googlem nam chodzi, a o praktykę. Przejdźmy więc do konkretów. Zaczniemy tak, jak każe Google ? od zakładania konta w systemie reklamy AdWords.

Dla przypomnienia ? reklama w sieci wyszukiwania Google to taki sprytny, specjalnie wymyślony rodzaj reklamy, wyświetlający się tylko temu internaucie, który jest zainteresowany tematem.

Co to oznacza w praktyce?

Proszę bardzo:

1. Wpisuję w wyszukiwarkę Google.pl (korzysta z niej 97% polskich internautów) wyszukiwaną frazę: ?pieczywo bezglutenowe?:

(Proszę zauważyć, że sprytny Google wie lepiej ode mnie, czego szukam i podpowiada mi końcówkę frazy, zanim zdążę ją wpisać. Robi to w oparciu o moje poprzednie wyszukiwania, popularnośc danej frazy etc. Jednak stała inwigilacja internautów przez koncerny z Doliny Krzemowej to temat na inny artykuł...)

2. Otrzymuję wyniki. Nad organicznymi (czyli niesponsorowanymi linkami do stron, które Google uznał za adekwatne), pojawiają się reklamy.

Pierwsze trzy linki w wynikach wyszukiwania po lewej stronie ekranu oraz wszystkie po stronie prawej ? to reklamy. Zwróć uwagę, że można to łatwo poznać nie tylko po adnotacji ?Reklama?, lecz takze po sposobie opisania linku. O ile dwa dolne linki mają opis dosyć przypadkowy, niedokończony, o tyle trzy górne są przemyślane. Definiują odbiorcę (?Dla Ciebie lub Twojego Dziecka?), przedstawiają zalety produktu (duży wybór różnych rodzajów pieczywa), redukują obawę klienta (bezpieczne produkty, wygodne płatności, certyfikaty), zawierają słynne ?call to action?, czyli po prostu zachętę do działania (?Sprawdź ten smak?).

Układ tych reklam, ich długość, sposób konstrukcji i opisu linków, użyte w nich słowa są nieprzypadkowe. Reklamy te zostały stworzone zgodnie z zasadami reklamowymi Google AdWords. Do tego tematu wrócimy przy okazji omawiania sposobu tworzenia trafnych (czyli skutecznych) reklam tekstowych.

Jak widzisz, reklama AdWords nie jest bajką o żelaznym wilku. Funkcjonuje także w Polsce dla polskich firm, co więcej także tych z Twojej branży, Czytelniku.

Aha, jeszcze ważna sprawa na koniec przypomnienia zasad Google AdWords. Ile zapłacili producenci chleba bezglutenowego za to, byśmy mogli obejrzeć ich reklamę? Jeśli sami ją przygotowali ? nic! Ich konto reklamowe zostałoby obiążone dopiero w momencie, w którym kliknęlibyśmy w reklamę. Właśnie, pojawiło nam się oto słówo-klucz ?konto reklamowe?. Przejdźmy zatem do naszego samouczka.

Zakładanie konta Google AdWords

Nie jest to trudne, wymaga jednak uwagi, ponieważ pewnych początkowych ustaleń nie będzie można potem skorygować.

1. Jeśli nie posiadasz konta pocztowego w domenie gmail.com, utwórz je. Możesz to zrobić na stronie:

accounts.google.com

Nawet jeśli masz swoje osobiste konto gmail, dla potrzeb konta AdWords warto stworzyć osobne konto ? będziesz na nie otrzymywać alerty, oferty i powiadomienia z Google, więc osobny adres e-mail dla reklam pomoże Ci uniknąć chaosu.

2. Masz już specjalny adres e-mail dla konta AdWords. W swojej przeglądarce internetowej uruchom zatem stronę:

adwords.google.pl

Zostaniesz poproszony o podanie adresu e-mail (tego specjalnego, stworzonego dla reklam AdWords), kraju, z jakiego jesteś, strefy czasowej oraz waluty, w jakiej będziesz płacić za reklamę. Pamiętaj, że tych danych nie można potem zmienić, dane uzupełnij zatem uważnie.

3. Kieruj się wskazówkami, jakie wyświetla system.

4. Informacje rozliczeniowe. Wybiegam w przyszłość, jednak to ważne. Podczas tworzenia pierwszej kampanii zostaniesz poproszony o wybór metody płatności. W naszym kraju dla polskiego złotego będzie to karta kredytowa bądź debetowa.

5. Zostaniesz także poproszony o wybór sposobu płatności. Opcje dostępne w systemie Google AdWords to (tu cytuję bezpośrednio za Google):

?Płatności automatyczne: Płatność jest automatycznie pobierana po wyświetleniu reklamy albo po 30 dniach od ostatniego obciążenia automatycznego lub gdy koszty na koncie osiągną ustaloną z góry kwotę (tzw. próg) ? w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Możesz również dokonywać płatności w dowolnym czasie, co pozwoli Ci kontrolować koszty.

Płatności ręczne : Opłacasz przyszłe koszty w dowolnym czasie. Przy tym ustawieniu płacisz przed wyświetleniem reklam. W miarę wyświetlania reklam naliczane opłaty powodują obniżanie kredytu przedpłaty na koncie. Kiedy kwota płatności się wyczerpie, Twoje reklamy przestaną się wyświetlać?.

Dla reklamodawców, którzy mają konto od jakiegoś czasu i spełnili wymagane kryteria, istnieje takze możliwość fakturowania miesięcznego, czyli limitu kredytowego. Niestety opcja ta jest niedostęna dla nowych reklamodawców.

Płatność automatyczna czy ręczna?

Teoretycznie obie opcje dostępne są w Polsce, w praktyce Google zastrzega, że możesz widzieć tylko tę pierwszą. Wybierz ją bez obawy ? wydatki i tak będziesz kontrolować na poziomie kampanii. Jeśli jednak obie opcje są dostępne i zastanawiasz się, którą wybrać... Płatność automatyczna jest o tyle wygodniejsza, że nie musisz pamiętać o doładowywaniu konta Google AdWords. Za to pamiętać musisz o doładowywaniu karty, którą płacisz :) Z kolei w tym drugim przypadku masz lepszą kontrolę nad wydatkami, jednak musisz też kontrolować stan konta, by reklamy były wyświetlane. Tak czy inaczej ? zmuszony będziesz pilnować cash flow!

VAT i faktury od Google

Google będzie Ci wystawiał owatowane faktury, jednak będziesz je musiał samodzielnie drukować (na Twoim koncie będzie zakładka ?Podsumowanie płatności?).

Także koperty z fakturą pocztą nie dostaniesz. Jednak nie obawiaj się, jak pisze wujek Google:

?Faktury, które drukujesz na koncie AdWords, to faktury archiwalne. Przedstawiają Twoje żądania płatności (za każdym razem, gdy zainicjujemy obciążenie lub dokonasz płatności dla Google, w sekcji ?Odnotowanie kosztów oraz VAT? pojawi się element zamówienia). W stosownych przypadkach faktury zawierają również informacje o podatku VAT, który uwzględniliśmy w płatnościach za dany okres.

Faktury są ważne w świetle prawa, ponieważ zawierają zarówno nasz, jak i Twój identyfikator płatnika podatku VAT, co oznacza, że są akceptowane przez lokalne urzędy skarbowe. Na fakturze jest również druga tabela, ?Odnotowano płatność?, która obejmuje wszystkie płatności zrealizowane w danym miesiącu. Są to informacje dla Ciebie.

Masz wątpliwości, czy bez pieczątki/oryginalnego podpisu te faktury są prawomocne? Bez obaw, nasze faktury, także te z odliczeniami podatku VAT, są akceptowane przez różne urzędy skarbowe?.

Innymi słowy, na pewno można je uwzględnić w kosztach działania firmy. W razie wątpliwości upewnij się, że poradzi sobie z nimi Twoja księgowa.

Twoje nowe konto Google AdWords

Po sfinalizowaniu wszelkich formalności związanych z zakładaniem konta na podany podczas rejestracji konta Google Adwords adres e-mail otrzymasz maila z prośbą o potwierdzenie rejestracji. Będzie tam link do Twojego konta i zaproszenie do utworzenia pierwszej kampanii.

Google podaje, że w tym momencie od utworzenia Twojej pierwszej kampanii będą dzielić Cię jedynie cztery kroki:

1. Ustalenie budżetu

2. Utworzenie reklam

3. Dobór słow kluczowych

4. Wprowadzenie informacji rozliczeniowych.

Pukt czwarty omówiłam powyżej, wyprzedzając nieco temat, ponieważ uznałam, że pieniądze w biznesie są jednak najważniejsze i na pewno ciekawi Cię wszystko, co jest z nimi związane.

Punkty 1-3, choć Google wymienia je tak po prostu, wymagają szerokiego omówienia. Zanim zaczniesz samodzielnie zapraszać klientów na swoją stronę internetową, muszę wyposażyć Cię w odpowiednią wiedzę na ten temat ? tak, by reklama Google AdWords stała się Twoją inwestycją, nie zaś kosztem.

Zanim wspólnie utworzymy Twoją pierwszą kampanię, zastanów się:

? Co chciałbyś reklamować (produkty w e-sklepie, informacje o nowym produkcie dostępnym w placówce handlowej, uruchomienie nowego punktu sprzedaży? Może chcesz pozyskać odbiorców newslettera? Może pragniesz poznać opinie klientów i poprosić ich o wypełnienie ankiety?)

? Do kogo planujesz trafić z przekazem reklamowym (do internautów z całego kraju? Klientów z Twojego miasta?)

  • Ile (mniej wiecej) pieniędzy gotów jesteś przeznaczyć na kampanię?

? Na jaką podstronę w serwisie zamierzasz kierować odbiorców reklamy? (przyjrzyj się jej uważnie i uczciwie odpowiedz sobie na pytanie, czy klient skuszony reklamą, w którą kliknął, nie rozczaruje się zawartością strony? W razie potrzeby uzupełnij treści, popraw mechanimy).

Aha ? ważna sprawa. Wejdź na stronę:

www.google.pl/mojafirma i dodaj tam swoją firmę. To nic nie kosztuje, a wiele może:

- pojawisz się na mapach Google, z których korzystają Twoi potencjalni klienci, szukając np. piekarni lub cukierni w okolicy

- do Twoich reklam AdWords będą automatycznie dodawane np. adres, czy godziny otwarcia Twojej piekarni.

Nieźle, prawda?

Justyna Wydra, certyfikowany specjalista Google AdWords

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple