header

Pradawne Zboża


gmbh2019

Sigep19_120x80_pol

polagra-tech

kruszwica10lat

wpic

cream117

Dynia w witrynie

Artykul

Ostatni dzień października kojarzy nam się przede wszystkim z gorączkowymi przygotowaniami do celebrowania dnia Wszystkich Świętych. Inaczej jest za Oceanem, gdzie tego dnia hucznie obchodzi się Halloween. Coraz częściej świętuje się także u nas, w Polsce, a szerzej ? w Europie, i to nie tylko w domach, ale również piekarniach i cukierniach.

Kilka słów o historii tego święta. Kto sądzi, że Halloween to tradycja typowo amerykańska, jest w błędzie. Jak większość kojarzonych z tym krajem zwyczajów czy rzeczy, również to święto wywodzi się ze Starego Kontynentu ? dokładnie z terenów dzisiejszej Irlandii i Wielkiej Brytanii, gdzie współcześnie Halloween jest trzecim (po Bożym Narodzeniu i Wielkanocy) najpopularniejszym świętem. W pierwszym z tych krajów 31 października ogłoszony jest nawet dniem wolnym od pracy.

Dlaczego dynie są symbolem tego dnia? Pierwotnie kojarzono z Halloween wydrążone rzepy, ziemniaki, buraki oraz dynie, które to współcześnie nie mają konkurentów w roli atrybutu tego święta. Jak głosi legenda, w Irlandii żył człowiek o imieniu Jack, któremu udało się wyprowadzić w pole diabła. Tam zmusił go do obietnicy, iż ten nie weźmie go do piekła.

Po śmierci grzeszny Jack nie dostał się do nieba, podobnie było z piekłem, którego strzegł pamiętliwy diabeł. Jack dostał od niego żarzący się węgiel, który włożył do wydrążonej rzepy ? tak skonstruował latarnię, która oświetla mu drogę podczas ziemskich wędrówek.

Marketingowe Halloween

O ile święto to ma wielowiekową tradycję na Wyspach, o tyle w Polsce uważane jest za fanaberię i naśladownictwo. Socjolodzy rokrocznie ogłaszają, że Halloween w Polsce ma znaczenie wyłącznie marketingowe. I o ile nasi klienci nie obchodzą Halloween w domach, o tyle nie przeszkadza im, aby tego typu okazje były wykorzystywane w branży piekarniczej i cukierniczej, która proponuje podczas staroceltyckiego święta produkty i/lub wystrój lokali stricte do niego nawiązujące. Poza uatrakcyjnieniem oferty i zaskoczeniem klientów przedsiębiorcy mogą ten dzień wykorzystać jako handlowe pożegnanie jesieni i przygotowanie kupujących do typowo zimowego czy świątecznego asortymentu.

Stylowy wzór

Trudno liczyć na to, że z entuzjazmem przyjęte zostaną u nas rozwiązania amerykańskie, tzn. epatowanie brzydotą, wszechobecny kicz, w którym główny udział mają plastikowe czarownice, pajęczyny czy kościotrupy. Warto raczej wzorować się na najbardziej stylowym narodzie europejskim ? Francuzach, którzy mają w temacie ?ustylowienia? Halloween pewne doświadczenia. Od kilku lat tamtejsi cukiernicy udowadniają, że dynia, wydawałoby się pasująca raczej do sklepu warzywnego, może niezwykle elegancko prezentować się również w witrynie czekoladziarni czy cukierni.

Paris, Paris...

Dynie w swej witrynie pokazywała w zeszłym roku nawet tak tradycyjna (od 1761 roku!) cukiernia jak La Mere de Famille usytuowana na Montmartrze. Nie były to jedyne słodycze nawiązujące do tego święta ? można było kupić także marcepanowe minidynie oraz... pająki. Nawet Georges Larnicol ? bretoński mistrz czekolady i cukiernik, który odniósł sukces w Paryżu ? sprzedawał czekoladowe dynie wypełnione słodkościami. Oferta halloweenowa stała się tradycją także w La Maison du Chocolat ? sieci ekskluzywnych butików z czekoladkami (m.in. w Paryżu, Tokio, Nowym Jorku). Każdego roku przed Halloween można kupić tam czekoladową dynię wypełnioną najlepszymi czekoladkami oraz tzw. bouchée, czyli ? tłumacząc dosłownie ? czekoladkami na jeden kęs z ozdobami nawiązującymi do tego święta.

Po polsku

Nad Wisłą piekarze i cukiernicy opierają się głównie na pomysłach zaczerpniętych zza Oceanu, tj. pojawiają się przede wszystkim symbole pająków, czarownic, duchów, a niewiele jest ? klasycznych i tradycyjnych ? dyń. Jeśli któryś z nich zdecyduje się na specjalną ofertę halloweenową, proponuje klientom (oferta z minionych lat) np. ciastka w kształcie nietoperza, ducha, ze wzorem pajęczyny i tzw. paluch czarownicy oraz wystrój sali sprzedażowej i... stroje personelu w klimacie tego święta (piekarnia Polkorn z Ciechocinka). Piekarnia Warmińska w tygodniu poprzedzającym Halloween w ofercie miała m.in. ozdabiane ciasteczka, czekoladowe lizaki w zabawnych formach i torciki z motywami Halloween. O krok dalej poszła piekarnia Bravo z Kielc ? tam można było kupić np. babkę piaskową w kształcie... czaszki. Specjalną ofertę w tym czasie do tej pory oferowały również m.in. piekarnia Jarzębińscy z Kościerzyny, cukiernia Hania z Sośnicowic, cukiernia Oliana z Książenic czy cukiernia Zosicz z Warszawy.

Małgorzata Milian-Lewicka

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple