header


PL_PSC_2021

Branża łączy siły

Artykul

Pierwszy raz w historii gastronomia polska łączy siły, domaga się od premiera wprowadzenia 8 procentowej stawki podatku VAT na wszystkie usługi gastronomiczne oraz redukcji obciążeń finansowych i obniżenia stawek ZUS.

Pod patronatem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Warszawskiej Izby Gospodarczej i Stowarzyszenia Polskich Mediów, pierwszy raz w historii, w obliczu epidemii, branża skupiająca około 76 tysięcy lokali gastronomicznych, zatrudniająca blisko milion osób, generująca 37 miliardów złotych połączyła siły. Nowo powołana Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej chce aktywnie działać na rzecz przedsiębiorców, uruchamiając Biuro Rzecznika Interesu Gastronomów i chroniąc ich przed skutkami kryzysu.

 

– Rzecznik Interesu Gastronomów ma dać pewność, że na rynku gastronomicznym, można mówić jednym głosem, który będzie słyszalny a pojedyncze postulaty każdego najmniejszego przedsiębiorcy będą reprezentowane, aż do skutku – tak rozpoczął konferencję prasową Sekretarz Generalny Izby Sławomir Grzyb.

Najważniejsze zadania i perspektywy na najbliższe miesiące i lata przedstawili członkowie zarządu i rady IGGP.

Prezes Izby Jacek Czauderna poinformował 28 lipca tego roku Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej została zarejestrowana w KRS, a pod Statutem podpisało się 144 członków założycieli.  Organizacja jest otwarta dla wszystkich podmiotów związanych z sektorem gastronomicznym głównie restauratorów i gastronomów prowadzących nawet jeden mały lokal gastronomiczny, ale mogą przystąpić również producenci i dostawcy. Poprawa sytuacji w firmach gastronomicznych w czasie kryzysu zależy m.in. od redukcji obciążeń finansowych, wprowadzenia jednolitej 8 procentowej stawki VAT na usługi gastronomiczne i obniżenia stawek ZUS.

 

Obecny na konferencji był Cezary Kaźmierczak – prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców mówił: – Chcemy, aby stawka 23 proc. zniknęła z gastronomii, a na jej miejsce wprowadzono tylko 8 proc. To by nam pomogło. Obecnie w branży obowiązują trzy stawki tego podatku: 5 proc., 8 proc. i 23 proc. Chcemy, by było tak, jak jest w Niemczech: pijesz alkohol, kawę czy jesz ośmiorniczki – za wszystko płacisz 8 proc. podatku – wyjaśnił Cezary Kazimierczak.

Prezes Izby Jacek Czauderna jest praktykiem z 30-letnim stażem i doświadczeniem gastronomicznym w tym w korporacjach Żywiec i Nestle, a od ponad 10 lat niezależnym przedsiębiorcą, trenerem i doradcą biznesowym w branży gastronomicznej. Posiada własne restauracje i zajmuje się również dystrybucją kawy, herbaty i ekspresów.

Przewodniczącym rady jest Waldemar Hołówka, od 21 roku życia związany z branżą hotelarsko-gastronomiczną. To współtwórca Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, współzałożyciel elitarnej Fundacji Klubu Szefów Kuchni, był wiceprezesem Stowarzyszenia Polskich Kucharzy i Cukierników. W radzie Izby zasiada również Iwona Niemczewska jako wiceprzewodnicząca – restauratorka ze Szczecina, która jest również wiceprezesem Klubu Szefów Kuchni oraz członkiem zarządu Chaine des Rotisseur w Polsce.

Izba planuje szereg aktywności w tym między innymi:

Projekty ustawodawcze

  1. Analiza podstaw prawnych ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej w czasie epidemii.
  2. Pomoc w roszczeniach odszkodowawczych do wynajmujących, którzy nie zgodzili się na obniżenie czynszu najmu w czasie epidemii.
  3. Opracowanie programów wsparcia finansowego dla przedsiębiorców gastronomicznych (obligacje, programy płynnościowe), po wprowadzeniu wszystkich programów tarczy antykryzysowej.
  4. Unormowanie przepisów samorządów lokalnych w przedmiocie opłat i zasad najmu powierzchni miejskich pod ogródki sezonowe przy lokalach.
  5. Lobbowanie w sprawie obniżenia podatku VAT od usług gastronomicznych.

Projekty finansowe

  1. Rekomendowani przez Izbę Dostawcy/Producenci – specjalne stawki dla członków Izby.
  2. Optymalizacja zakupów produktów, w tym: grupy zakupowe oraz grupy zakupowe regionalne.
  3. Negocjowanie niższych stawek z OZZ (ZPAV), za ubezpieczenia, obniżenie prowizji portali internetowych od dostaw zamówień gastronomicznych.

Projekty doradcze

  1. Programy wdrożeniowe dla gastronomii - Najlepsze praktyki stosowane w Polsce i zagranicą (baza rekomendowanych firm wdrożeniowych ze specjalnymi stawkami dla członków Izby).
  2. Porady prawne dla członków Izby – specjalne pakiety doradztwa legislacyjnego, ubezpieczeniowego, itp.
  3. Pomoc w pozyskiwaniu dotacji unijnych dla branży gastronomicznej.

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2020 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple