header

Pradawne Zboża


gmbh2019

Sigep19_120x80_pol

polagra-tech

kruszwica10lat

wpic

cream117

Piekarnia może być ?trendy?

Artykul

W każdej branży istnieją trendy, które kształtują gusta i wpływają na decyzje konsumentów. Oczywiście najwięcej dzieje się w modzie, tym niemniej nie tylko ta dziedzina podatna jest na fluktuacje związane z trendami.

Może to dotyczyć także szeroko pojętego piekarnictwa. Pomimo, że przyzwyczajenia ludzi dotyczące, np. ulubionego chleba zmieniają się raczej dość wolno, to nawet tutaj warto wyłapywać możliwości na rozwój biznesu, które wynikają z nowych upodobań ludzi.

Poniżej podajemy przykłady dwóch ogólnych trendów konsumenckich wraz z kilkoma przykładami aktywności promocyjnych, które mogą zainspirować Cię do przeprowadzenia podobnych działań właśnie w piekarni.

Jaki będzie cel takich działań? Oczywiście najczęściej będzie Ci zależało na zwiększaniu sprzedaży poprzez pozyskiwanie nowych klientów albo rozszerzanie asortymentu.

Czasem jednak możesz chcieć po prostu robić coś dodatkowego, pożytecznego, co będzie przede wszystkim sprawiało Ci satysfakcję, a oprócz tego będzie mogło budować określony wizerunek Twojej piekarni i pośrednio zachęcać ludzi do robienia zakupów u Ciebie.

Modna ekologia

Jednym z tych trendów jest moda na ekologię. Ludzie coraz większą uwagę przywiązują do pochodzenia produktów, których używają. Dotyczy to w dużej mierze właśnie zdrowszej żywności, która powinna być jak najbardziej oparta na naturalnych składnikach i metodach ich przetwarzania. Ten, kto żyje zgodnie z tym trendem, segreguje śmieci, jeździ rowerem zamiast samochodem czy też nie używa foliowych toreb na zakupy, które rozkładają się nawet kilkaset lat!

Jak wykorzystać to w piekarni?

? Przede wszystkim nie używać foliowych toreb i najlepiej zastąpić je papierowymi torebkami zrobionymi z papieru z odzysku.

? Wprowadzić do asortymentu oddzielne produkty, do wyprodukowania których użyto tylko składników z certyfikowanych ekologicznych upraw. Jeśli samodzielnie wypiekasz pieczywo, to może być trudne do szybkiej realizacji. Wówczas przetestuj najpierw sprzedaż eko produktów innych producentów. Oprócz chleba i bułek mogą to też być bio ciasteczka lub inne cukiernicze wypieki.

? Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca w piekarni, możesz także rozważyć wprowadzenie na stałe ekologicznych dodatków do chleba, jak: masło, dżemy, sery, a nawet pakowane kiełki fasoli, rzodkiewki, słonecznika.

? Jeśli wyspecjalizujesz się w super pieczywie i eko dodatkach do niego, to może być bardzo dobry sposób na wyróżnienie się na rynku i znaczne zwiększenie obrotów.

? Do asortymentu piekarni możesz dołożyć sprzedaż ekologicznej mąki, w tym także razowej, orkiszowej i dołączyć do tego ulotki z przepisami na samodzielne ekologiczne wypieki. To nie będzie konkurencją dla Twojego pieczywa. Raczej będzie to niszowa propozycja, która będzie bardziej budować ekologiczny wizerunek Twojej piekarni.

? Od czasu do czasu możesz urządzać, np. ?eko-tygodnie?, podczas których udostępnisz producentom różnej ekologicznej żywności miejsce w Twojej piekarni. Będą mogli się zareklamować, a Ty dostaniesz odpowiednią prowizję od sprzedaży i może możliwość przeprowadzenia podobnej akcji reklamowej w ich sklepie.

? Sezonowo, np. w okresach przedświątecznych, sprzedawaj ekologiczne zakwasy do żurku na Wielkanoc lub do barszczu czerwonego na Wigilię. Możesz też zbierać zamówienia na domowe pierogi, uszka i ciasta, które też już będą bardziej ekologiczne i smaczniejsze niż zwykłe tego typu produkty przemysłowe.

? Wszystkie ekologiczne produkty oznaczaj tak, aby były wyraźnie widoczne na półce. Udostępniaj informacje na temat ich pochodzenia i ich dobrego wpływu na zdrowie.

? Nawet wystrój może być postrzegany jako ekologiczny, jeśli oprzesz go na naturalnych surowcach takich jak: drewno, cegła, kamień, a dla dekoracji dodasz np. ozdoby ze słomy.

Postaw na lokalność

Drugim trendem, który nieco łączy się z poprzednim jest popularna opinia: ?Dobre, bo polskie?, łącznie z docenianiem regionalnych produktów. Coraz bardziej lubimy wspierać rodzimą produkcję, bo wierzymy w lepszą jakość polskich wyrobów, zwłaszcza spożywczych. Coraz częściej chcemy także, aby to polscy producenci się rozwijali, ponieważ to się przekłada na wzrost zarobków Polaków oraz wpływy z podatków do polskiego budżetu.

Chociaż piekarnie często postrzegane są jako polskie, lokalne biznesy, to możesz to bardziej uwypuklić, jeśli Ty jesteś polskim producentem lub sprzedawcą tylko polskiego pieczywa, podczas gdy Twoja największa konkurencja jest piekarnią pozycjonowaną jako francuska albo gdy konkurujesz z wyrobami kupowanymi w zagranicznej sieci super- lub hipermarketów. Możesz także promować określone regionalne produkty, metody wypieku, smaki, specyficzne przepisy.

? Jeśli sprzedajesz produkty tylko polskiego pochodzenia ? pochwal się tym: wywieś w widocznym miejscu informację ?Tu sprzedajemy wyłącznie polskie produkty?.

? Stwórz miejsce na regionalne przysmaki, np. regał z chlebami z różnych części Polski: Chleb z Roztocza, Chleb Kujawski, Śląska Pajda, Bułki z Mazowsza, które będą wyprodukowane według regionalnych przepisów.

? Oprócz pieczywa, możesz dołożyć także regionalne słodkości, np. Rogale Marcińskie z Poznania (Uwaga na produkty chronione unijnym oznaczeniem geograficznym oraz na niezbędne certyfikaty do takiej produkcji. Zawsze natomiast można je sprowadzać, np. 1-2 razy w tygodniu lub produkować podobne, pod swoją własną, inną nazwą), Pączki z różą z Podlasia albo ? Pączki ziemniaczano-dyniowe z Dobrzynia. Takie unikalne przysmaki mogą zdobyć serca tych klientów, którzy mają przesyt jedzenia z sieciówek i cenią sobie polskie tradycje.

Czasem im bardziej unikalny smak i receptura, tym większe zainteresowanie konsumentów. Musisz jednak uważać, aby nie przesadzić z ilością niezwykłych nowinek, bo zazwyczaj służą one jako urozmaicenie oferty, podczas gdy główny obrót generują sprawdzone, podstawowe produkty.

Małgorzata Dziubała i Aleksandra Lechwar-Szwarc

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple