header

Pradawne Zboża


exposweet

gmbh2019

prosweets

Sigep19_120x80_pol

kruszwica10lat

wpic

cream117

Jak to robią w Słowenii?

Artykul

Słowenia, kraj o zaludnieniu niewiele większym od Warszawy, już od 18 lat wie jak skutecznie promować pieczywo. Izba Przemysłowo-Handlowa Słowenii oraz Izba Gospodarcza Przedsiębiorstw Rolno-Spożywczych już lata temu zwróciły uwagę na spadek jakości pieczywa. Zaniepokojeni pogarszającymi się parametrami wyrobów piekarniczych, przedkładaniem niskiej ceny ponad jakość produktu a także zanikiem tradycyjnych receptur wypieków postanowili działać.

Znak jakości

Po epoce socjalizmu na słoweńskim rynku zaczęło brakować dobrego pieczywa na zakwasie, pieczonego po długiej fermentacji oraz innych tradycyjnych wypieków wysokiej jakości. Aby zmienić ten stan rzeczy powstały znaki jakości Excellent Bakery Products i Gold Bread Award przyznawane konkretnym produktom piekarniczym spełniającym wysokie kryteria jakościowe.

Początkowo udział w projekcie zgłaszali jedynie członkowie Izby Przemysłowo-Handlowej. Z czasem jednak, gdy wyróżnienie zyskało na prestiżu i stało się rozpoznawalne przez konsumentów, zaczęli się zgłaszać również piekarze niezrzeszeni. Obecnie zgłosić swój wyrób do konkursu może każdy producent pieczywa. W przypadku Słowenii są to głównie piekarnie przemysłowe, a jedynym detalistą biorącym udział w badaniu jakości jest firma SPAR. Pozostali detaliści wywierają wpływ na swoich dostawców, aby ubiegali się o to wyróżnienie.

Zgłoszenie do badania jest płatne, kandydaci niezrzeszeni płacą wyższą stawkę niż członkowie Izby (odpowiednio 244 i 488 euro). Zebrane w ten sposób fundusze są przeznaczone na wynagrodzenia dla zespołu ekspertów, galę, koszty operacyjne i promocyjne rzędu ok. 20-23 tys. euro.

Producenci mogą zgłosić do wyróżnienia nieograniczoną liczbę produktów. Wraz ze zgłoszeniem wysyłają 6 niewielkich próbek produktu (w przypadku chleba minimum 2 sztuki) wraz z poniższymi informacjami:

- marka (własna lub producenta),

- dokładna waga produktu,

- lista składników i opis produktów oraz informacje o zastosowanej technologii,

- dane o zawartości soli i kwasów tłuszczowych trans tam, gdzie jest to istotne. Ta ostatnia informacja jest szczególnie ważna ze względu na utrzymanie dobrych stosunków z ministerstwem zdrowia. Informacja o tym kryterium w konkursie dociera również do małych przedsiębiorców, którzy nie mieli świadomości o takich regulacjach.

Czytelne kryteria oceny

Zawsze w styczniu odbywa się ocena zgłoszonych produktów. W składzie jury są eksperci z zakresu technologii żywności, badań sensorycznych, specjaliści z zakresu mieszanek piekarniczych, dodatków żywieniowych i polepszaczy. Przewodniczącym panelu jest pracownik naukowy z Wydziału Nauki o Żywności i Technologii.

Komisja ocenia produkty według surowych kryteriów biorąc pod uwagę :

  • Kształt i wygląd pieczywa
  • Wygląd i jakość skórki chleba
  • Ocena struktury miękiszu chleba
  • Struktura i elastyczność
  • Zapach
  • Smak

Produkty, które uzyskają średnią min. 4,8/5 (a od 2019 r. 4,9/5) otrzymują wyróżnienie Gold Bread Award. W 2018 r. spośród 169 zgłoszeń aż 141 spełniło te wysokie wymagania. W ciągu 18 lat funkcjonowania programu oceniono produkty 48 producentów, w tym 805 rodzajów chleba, 193 rodzaje niewielkich wypieków poniżej 250 g, 36 rodzajów herbatników (nowa kategoria od 2 lat), oraz 62 rodzaje makaronów.

W ciągu roku panel ekspertów weryfikuje ocenę produktów wyróżnionych znakiem jakości poprzez losowy zakup danego produktu „z półki” i powtórzenie ekspertyzy. W przypadku niespełniania parametrów producent otrzymuje oficjalne e-mailowe upomnienie wraz z uzyskanymi wynikami oraz dokumentacją fotograficzną. Produkt powinien być najwyższej jakości przez cały rok, na który został wyróżniony znakiem Gold Bread Award.

Sprawdzony system

Każdego roku wyróżnienia są wręczane podczas uroczystej gali. Zaproszeni są na nią wszyscy uczestnicy, minister rolnictwa, członkowie Izby, przedstawiciele stowarzyszenia AIBI. Przy okazji gali organizowany jest również festiwal chleba, który trwa przez miesiąc, a także wystawa pieczywa w tradycyjnym stylu. O wyjątkową oprawę dbają lokale muzeum etnograficzne oraz zespół folkowy. Znak jakości Gold Bread Award jest również promowany podczas targów piekarniczych AGRA.

Pomysł Słoweńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej zdaje egzamin od 18 lat. O wyróżnienie zabiega coraz więcej chętnych a sam znak jest szeroko rozpoznawalnym dla konsumentów gwarantem wysokiej jakości wypieków. Izba planuje dalszy rozwój programu, w 2019 rok zostaną podniesione standardy oceny a także uwzględniana będzie ilość gramów błonnika pokarmowego na 100 gramów produktu oraz zawartość pełnoziarnistej mąki lub kaszy. Program ma znaczący wpływ na promocję tradycyjnych form wypieków, poprawę parametrów jakościowych, a dzięki niemu na półki sklepów wrócił duży chleb jak za dawnych czasów. Konsumenci cenią sobie wygodę, z jaką mogą szybko zidentyfikować na półce chleb godny uwagi, a producenci doceniają transparentność i rygorystyczne wymagania, które nie każdy może spełnić.

Mariola Kutra

Podaj adres e-mail, aby otrzymywać informacje na temat nowości na stronie*

X "Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Agencja Mediowo-Konsultingowa ZOOM Spółka Cywilna Barbara Zając, Grzegorz Olma, Newslettera z informacjami związanymi z Serwisem www.wpiekarni.pl i zamieszczonymi w jego ramach informacjami handlowymi.

© 2017 - ZOOM Agencja Mediowo-Konsultingowa B.Zając, G.Olma

Created by Nubsoft - Make IT Simple